Trang chính » Reference Material »

Madhyamika – Sunyavada

Tác giả : Compile by MKV

ảnh minh họa

The Madhyamika school is also known as Sunyavada, is one of the two main system of Mahayana Buddhism inIndia. The founder of this school was Nagarjuna, who was born in theSouth Indiaabout the second century A.D, whose masterpiece is Madhyamika-karika.

The doctrine of Sunyavada have been understood hiIndiaby non-­Buddhist philosophers in general, that universe is totally devoid of reality, and that everything is Sunya or void. According to the Madhyamika view, everything is unreal. Hence it is that such a view came to be known as nihilism in Europe as well as inIndia.

The word “Sunya” is used by the Madhyamika themselves. “Sunya” means ordinarily void or empty. But when we study this philosophy more closely, we come to realize that the Madhyamika view is not really nihilism, as ordinarily supposed and it does not deny all reality, but only apparent phenomenal world perceived by us. Behind this phenomenal world, there is reality which is not describable by any characters, ‘mental or man’s mental, that we perceive. Being devoid of phenomenal characters, it is called Sunya.

Moreover, it is called Sunyavada because of its thought lays on the middle way. It deniles all extremes relating :

– Existence and non-existence,

– Permanence, and impermanence,

– Self  and non-self.

In order to establish the middle way, this school put forward the theory of Pratitya Samutpada (Dependent Origination) as its starting point and the concept of Sunyavada.

Nagarjuna described Pratitya Samutpada by means of eight negatives: There are:

– Neither origination nor cessation

– Neither pennanence nor impermanence

– Neither unity nor diversity

– Neither coming in nor going out

Essentially, there is non-origination which is equated with Sunyata. Hence, Sunyata refers to non origination is in reality the middle way, which avoid two basic views of existence and non-existence.

The Madhyamika-karika further deals with two kinds of truths :

– Samvrti (empirical truth)

– Paramartha (transcendental truth)

The Samvrti refer to ignorance or delusion which gives a false impression and thus convers reality, while the paramarth is the realization that all things in phenomenal world are nothing but dependent origination existence.

However, the, Paramartha-satya (transcendental truth) can not be attain without relating to samvrti. The samvrti satya is only a means while paramartha is the end. .

Thus, view from the relative to standpoint Pratitya Samutpada explains worldly phenomena but looks at from the absolute standpoint; it means origination at aId times and is equated with Nirvana or sunyata

The truth of the order is only a stepping stone to the attainment of higher. The nature of Nirvana experience which takes one beyond ordinary experience can not be described it can only be suggested negatively with help of words, which describable common experience.

Nagarjuna described Nirvana with a series of negative; thus, that which not known not acquired a new, not destroyed, not etenlal, not suppresses, generated, called Nirvana.’

To sum up:

The Madhyakika school used dialectic of negation expound its view philosophy. It confirms the reality of all things to be as the Sunyata, free fr all extremes. And it also shows that the middle way is the only way leading freedom, Nirvana.

Вместе с SeoTop ваши сайты будут становиться лучше с каждой секундой Topodin, За постоянно обновляющимися алгоритмами Яндекса и Google


Các bài viết khác

Sơ lược tiểu sử Hòa thượng Thích Viên Thành viện chủ chùa Diệu Pháp – Hoa Kỳ

Sơ lược tiểu sử Hòa thượng Thích Viên Thành viện chủ chùa Diệu Pháp – Hoa Kỳ

Hoà thượng Thích Viên Thành là một bậc Thầy rất có sở trường trong việc hướng dẫn tiết thứ và thực hiện các khoa nghi trong Phật giáo. Bằng cung cách trang nghiêm và âm thanh trầm hùng thiền vị, ngài đã từng là Gia trì cho các trai đàn chẩn tế, Sám chủ cho nhiều Đại lễ quan trọng cả trong lẫn ngoài nước...

Thư cảm ơn và chùm ảnh lễ tặng 100 suất học bổng cho học sinh tại chùa Phước Long, Bình Định

Thư cảm ơn và chùm ảnh lễ tặng 100 suất học bổng cho học sinh tại chùa Phước Long, Bình Định

Sáng ngày 8 / 3 / 2018 lễ tặng 100 (một trăm) suất học bổng (mỗi suất gồm 500 ngàn đồng và 10 quyển tập) diễn ra tại giảng đường chùa Phước Long, số 33 Trần Quang Diệu, thị trấn Phú Phong, huyện Tây Sơn, tỉnh Bình Định...

Thư mời hội thảo giáo dục Phật giáo quốc tế – 2018

Thư mời hội thảo giáo dục Phật giáo quốc tế – 2018

Viện Phật Học Bồ Đề Phật Quốc được thành lập và khai giảng khóa Trung Đẳng Phật Học với sự hướng dẫn của 10 vị giáo thọ, thời gian đến nay gần đã 2 năm. Tuy kế thừa tư tưởng Phật học trên 2000 năm của Phật giáo Việt Nam, lấy Kinh Luật Luận của hai hệ Nam Bắc truyền Phật giáo...

Đại lễ lạc thành Tổ đường – Trai đường chùa Phước Long, Tây Sơn, Bình Định

Đại lễ lạc thành Tổ đường – Trai đường chùa Phước Long, Tây Sơn, Bình Định

Sáng ngày 9/3/2018 (nhằm ngày 22/Giêng/Mậu Tuất) khung cảnh chùa Phước Long, Tây Sơn, Bình Định đầy hân hoan và nghiêm tịnh. Chư tôn đức Tăng Ni từng đoàn quang lâm về Bổn tự, quý thiện tín Phật tử gần xa với gương mặt đầy hoan hỷ cùng nhau quy tụ về ngôi bảo tự để cùng chung vui ngày ngôi phạm vũ huy hoàng sau những ngày đại trùng tu...

Thư cảm ơn và chùm ảnh phát quà từ thiện “Xuân 2018” tại chùa Phước Long, Bình Định

Thư cảm ơn và chùm ảnh phát quà từ thiện “Xuân 2018” tại chùa Phước Long, Bình Định

Ngày 8 / 3 / 2018 (nhằm ngày 21 / Giêng / Mậu Tuất) là ngày hội của những người già neo đơn, khó khăn gặp nhau để viếng chùa và nhận quà từ thiện. Mặc dù buổi phát quà diễn ra đầu giờ chiều nhưng từ sáng sớm kẻ đi xe, người đi bộ lần lượt tập trung về Bổn tự Phước Long. Ban tổ chức đã bố trí phần cơm trưa cho đồng bào trong tình thương thấm đượm đạo nghĩa...

Video

Video Clip

Chân dung Tăng già

  • TT. Thích Viên Hoa (1963-2009) - Cố trú trì Chùa Phước Long - thị trấn Phú Phong, huyện Tây Sơn, tỉnh Bình Định
  • Quốc sư Chơn Luận - Phước Huệ (1869-1945), Tổ khai sơn Chùa Phước Long - thị trấn Phú Phong, huyện Tây Sơn, tỉnh Bình Định
  • HT. Thích Mật Hạnh - Viện chủ chùa Tân Tân, An Nhơn, Bình Định
  • HT. Thích Quảng Bửu - Trụ trì Tu Viện Nguyên Thiều, Bình Định
  • Thiền sư Thích Nhất Hạnh - Làng mai, Pháp quốc
  • Thầy Thích Huyền Châu - Viện chủ Chùa Phước Long - thị trấn Phú Phong, huyện Tây Sơn, tỉnh Bình Định
  • HT. Thích Thiện Minh (1922-1978)
  • HT. Thích Thiện Hoa (1918-1973)
  • HT. Thích Thiện Hòa (1907-1978)
  • Bồ tát Thích Quảng Đức (1897 - 11 tháng 6 năm 1963) Vị pháp thiêu thân
  • HT.  Thích Tịnh Khiết (1890 - 1973) - Cố Đệ Nhất Tăng Thống GHPGVNTN
  • HT. Thích Phước Thành (1918 - 2013), Trưởng lão Tăng già Bình Định
  • HT. Thích Giác Nhiên (1878 - 1979) - Cố Đệ Nhị Tăng Thống GHPGVNTN
  • HT. Thích Đỗng Minh (1927 - 2005) - Nha Trang
  • HT. Thích Hành Trụ (1904 - 1984), Sài gòn
  • HT. Thích Viên Định đương vi trú trì Tổ đình Thập Tháp, Bình Định
  • HT. Thích Huệ Chiếu (1898-1965) - Trú trì Tổ đình Thập Tháp, Bình Định
  • HT. Thích Trí Hải (1906-1979) - Cao tăng miền Bắc Việt Nam
  • HT. Thích Đôn Hậu (1905-1992) - Cố đệ tam Tăng thống GHPGVNTN
  • HT. Thích Huyền Quang (1920-2008) - Cố Đệ Tứ Tăng Thống GHPGVNTN
  • HT. Thích Kế Châu (1922 - 1996) - Trú trì Tổ đình Thập Tháp Di Đà, tỉnh Bình Định
  • HT. Thích Trí Diệu (1916-1982) - Đệ nhất trú trì Chùa Phước Long - thị trấn Phú Phong, huyện Tây Sơn, tỉnh Bình Định
  • Hoa sen tánh giác

Câu chuyện bỏ túi

Ăn trộm dạy con

Ăn trộm dạy con

Xưa có một tên đạo chích rất lành nghề. Một hôm, con trai ngỏ ý muốn học nghề của cha. Tên ăn trộm liền dẫn con đi thực tập. Hai cha con đến một nhà giàu có, đánh bã cho lũ chó chết mê mệt xong, đạo chích đào ngạch, khoét vách dắt con chun vào nhà. Tên trộm thấy một cái rương to...

xem các tin khác

Reference Material

Royal patronage of Buddhism during the time of Buddha

Royal patronage of Buddhism during the time of Buddha

Active patronage from different royal houses was a major contributing factor to the growth of Sangha, its missionary activities and successful spread of Buddhism. Admiration for Buddha was obvious when kings and rulers made their claims on his relics after his demise...

xem các tin khác

Góp nhặt lời vàng

Lời vàng của Tổ Qui Sơn

Lời vàng của Tổ Qui Sơn

Nếu mình chưa phải là bậc thượng lưu, vượt thắng bên kia bờ giác thì hãy để tâm nơi giáo pháp, ôn tầm kinh điển, rút ra nghĩa lý tinh hoa, truyền bá tuyên dương, tiếp dẫn hậu lai, đó là cách trả ơn cho Phật tổ...

xem các tin khác

Ẩm thực Phật giáo

Chè trôi nước ngũ sắc

Chè trôi nước ngũ sắc

Đậu xanh ngâm nước vài tiếng cho nở mềm. Sau đó đãi sạch rồi cho vào nồi, đổ nước sâm sấp mặt đậu. Cho nồi đậu lên bếp, đun nhỏ lửa cho đậu chín bở và cạn hết nước...

xem các tin khác

Lượt truy cập

1410555